Turvallisesti melomaan!

Melonta on turvallinen, ekologinen ja luonnonläheinen liikunta- ja retkeilymuoto, joka sopii lähes kaikille. Turvallisuus syntyy oikeasta asenteesta ja oikeasta varustautumisesta.

Vaaratilanteita sattuu useimmiten aloitteleville melojille, mutta kokemuskaan ei aina auta jos asenne ja varusteet eivät ole kunnossa.

Lähtäkohdat Ensimmäiset reissut Melojan turvvarusteetKanootin ja kajakin turvavarusteet

Lähtökohdat

Melottaessa ollaan vesillä ja kaaduttaessa ollaan vedessä. Ennen kuin pelastautumistaidot ovat sitä luokkaa, että niihin todella voi luottaa, melojan on hyvä muistaa, että kaatumistilanteen jälkeen hän on uimari. Kuinka pitkään jaksat useimmiten enemmän tai vähemmän kylmässä luonnonvedessä uida? Entä vähän kovemmassa aallokossa tai virtaavassa vedessä?

Kokeneelle eskimokäännöksen hallitsevalle melojalle kaatuminen ei ole hätätilanne, vaan osa melontaa. Kaatumiset kuuluvat melontaan etenkin virtaavassa vedessä, kaatumisen ja eskimokäännöksen jälkeen matka jatkuu viivytyksittä. Riittävillä pelastautumis- ja pelastamistaidoilla varustettu melontaporukka ei ole hätää kärsimässä vaikka joku kaatuisi ja eskimokäännös ei onnistuisikaan. Kaatunut meloja saadaan takaisin alukseensa muutamassa minuutissa ja pahin tilanne on ohi nopeasti.

Kokematon ja kokenutkin meloja, joka kaatuu kaukana rannasta tai kovassa virrassa vailla pelastautumis- ja pelastustaitoja on aina todellisessa vaaratilanteessa. Hypotermia uhkaa etenkin keväällä nopeasti. Tilanteen ennenkokemattomuus pahentaa tilannetta monin verroin. Jos olet tilanteessa yksin (tai toisen kokemattoman kanssa), voit vain toivoa parasta.

 

Ensimmäiset reissut

Melonta on turvallisinta aloittaa kokeneempien porukassa, ohjatulla retkellä tai melontakurssilla. Kurssilla voi myös kokeilla kaatumista turvallisesti ja saada melkoisen etulyöntiaseman sitten, kun kaadut ihan oikeasti.

Kun lähdet ensimmäisille omille retkillesi, pysyttele omien uimataitojesi mukaisen etäisyyden päässä rannasta veden lämpötila huomioiden. Varaudu mielessäsi uimiseen reissusi kaikissa vaiheissa. Älä tuudittaudu siihen nopeasti hiipivään turvallisuudentunteeseen, että et luultavasti kaadu. Luultavasti et kaadukaan, mutta entä jos kaadutkin?

Huolehdi aina, että sekä henkilökohtaiset turvavarusteesi että kanootin/kajakin turvavarusteet ovat kunnossa. Olet itse vastuussa itsestäsi. Kerro reittisuunnitelmasi ja arvioitu aikataulusi sekä kotona että kanoottia vuokratessasi. Jos sitä ei kysytä, olet joko kokenut meloja, tuttu asiakas, unohduksen uhri tai huonoissa käsissä.

Valitse varusteesi ja reittisi oikein, ole rehellinen itsellesi. On kyse omasta turvallisuudestasi. Sinänsä täysin turvallinen ja avomerikelpoinen kapea, pitkä ja voimakkaasti tuuleen nouseva merikajakki voi olla aloittelijalle paitsi vaikea myös vaarallinen varsin helpoissakin olosuhteissa. Muista että läheskään kaikkiin reittiselosteisiin ei voi luottaa. Valitse reittisi omien taitojesi, ei haaveiden ja unelmien pohjalta. Paikalliset harrastajat ja alan ammattilaiset neuvovat mielellään. Turvallisuus, Sinunkin turvallisuutesi, on kaikkien melojien etu.

 

Melojan turvavarusteet

Melojan pakollinen turvavaruste on melontaliivi. Melontaliivi on erityisesti melontaan tarkoitettu kelluntapukine, joka kelluttaa uimataitoista melojaa ja helpottaa uimista. Melontaliivi ei ole pelastusliivi.

Melontaliivin vähimmäisnoste on 5 kiloa, useimmiten vähän enemmän. Jotta melontaliivistä olisi apua, sen tulee olle melojalle sopiva ja tiukasti kiinnitetty. Löysästi kiinnitetty ja/tai liian iso melontaliivi nousee kaatuneen melojan suun eteen ja lisää paniikkia entisestään. Vaadi vuokraamostakin sopiva liivi. Se on oikeutesi ja velvollisuutesi. Sopiva liivi on nimenomaan kehosi mittoihin sopiva, painosuosituksiin ei kannata tuijottaa. Kelluttavuus riittää kyllä uimataitoiselle turvallisiin olosuhteisiin, ja uimataidoton tarvitsee painosta riippumatta pelastusliivit.

Jos uimataitosi on puutteellinen, kannattaa harkita pelastusliivin käyttämistä. Pelastusliivin noste melontaliiviin verrattuna on noin kolminkertainen ja lisäksi se kääntää uimasilleen joutuneen melojan automaattisesti selälleen. Ongelmallista perinteisissä pelastusliiveissä on niiden kankeus, joka haittaa melomista. Yksi ratkaisu tähän on mm. purjehtijoiden käyttämä itsestään täyttyvä ns. paukkuliivi. Nekään eivät ole aivan mahdottoman kalliita, hinnat alkavat reilusta sadasta eurosta.

Melojan turvallisuusvarusteisiin kuuluu myös mela, jota ilman melominen on hankalaa. Tämä tarkoittaa sitä, että melasta ei saa päästää irti, ei kaatuessakaan. Jos se kuitenkin pääsee karkuun, on hyvin kiinnitetty mutta helposti saatavissa oleva varamela korvaamaton apu. Jos kaveri kaatuu ja hukkaa melansa, jokaisen joka ei ole tarpeellinen melojan auttamisessa tulee auttaa pelastamaan mela.

Älä kuitenkaan sido itseäsi melaan tai melaa kanoottiin. Molemmista voi koitua vaaratilanteita.

Melojan turvavarusteisiin kuuluu myös säänmukainen pukeutuminen. Suojaudu yllättäviäkin säänmuutoksia vastaan ja muista, että vesi on usein kylmempää kuin ilma ja jäähdyttää kehoasi monin verroin ilmaa nopeammin. Jos tosissasi innostut etkä voi heti hankkia täydellistä melontavarustusta, hanki ensi kunnon varusteet ja melo vuokravehkeillä. Tai jos hankit ensin kanootin/kajakin ja vain välttämättömimmät varusteet, muista että voit olla hetken päästä uimari ja melo vain sen mukaisissa olosuhteissa.

Joki- ja koskireiteillä käytetään aina kypärää, myös rannalta melontareittiä katseltaessa. Kypärän tulee suojata koko päätä, myös otsaa ja ohimoita. Kypärän tulee pysyä päässä kovassakin kyydissä ja sen tulee olla sopivan kokoinen.

 

Kanootin ja kajakin turvavarusteet

Kanootin ja kajakin pakollisiin turvavarusteisiin kuuluu melojan pakollisten varusteiden lisäksi riittävät kellukkeet ja tyhjennysvälineet sekä tartuntakahvat/kansiköysistö.

Kellukkeet voidaan toteuttaa kanootissa kerrosrakenteella, erillisillä kiinteillä kellukkeilla tai hyvin kiinnitetyillä irrotettavilla kellukkeilla. Jokaisen kanootin tulee kelluttaa vedellä täytettynä oman painonsa lisäksi vähintään 10 kiloa kutakin melojaa kohti.

Kerrosrakenteinen kanootti, ns. sandwich rakenne, rakentuu useasta, useimmiten kahdesta tai kolmesta erilaisesta kerroksesta, joista yksi sisältää niin paljon ilmaa, että pakollinen kelluttavuusmääräys tulee täytettyä.

Kiinteät kellukkeet ovat lasikuitukanooteissa usein rakenteisiin laminoituja ilmalokeroita ja muovikanooteissa rakenteeseen kiinteästi kiinnitettyjä umpisolumuovi-, styroksi- tai polyuretaani kellukkeita. Nämä kiinteät kellukkeet sijaitsevat useimmiten kanootin keulassa ja perässä, ja valitettavasti niiden kuntoa on vaikea silmin havaita. Joissain kanooteissa käytetään myös penkkeihin integroituja ilmaa sisältäviä kellukkeita.

Hyvin kiinnitetyt irrotettavat kellukkeet ovat esim. muovitynnyreitä, joita voidaan käyttää myös lastitiloina. Näiden osalta on huolehdittava hyvästä kiinnityksestä ja huolellisesta luukkujen sulkemisesta.

Vaadittu minimikelluttavuus riittää vain turvallisiin suojaisiin olosuhteisiin! Vaativammissa olosuhteissa on kanootin kelluvuusominaisuuksia aina syytä parantaa erillisin kellukkein, esim. tynnyreillä, ilmakellukkeilla tai vastaavilla. Miniminormit täyttävän täysin vedellä täyttyneen kanootin tyhjentäminen vesillä on kokeneellekin melojalle todella haasteellinen tehtävä, etenkin jos ollaan liikkeellä yhdellä kanootilla. Aloittelijalle temppu on mahdoton.

Kajakin kellukkeina toimivat retki- ja merikajakeissa vesitiiviit lastitilat. Jotta ne toimisivat kellukkeina, on välilaipioiden oltava ehjät, tiiviit ja tukevasti kiinnitetyt. Myös lastitilojen luukut on suljettava huolella. Yleiset ja erinomaiset Kajak-Sportin kumiluukut vaativat erityistä huolellisuutta niitä suljettaessa. Raolleen jäänyt luukku tekee kaatuneesta kajakista pelastuslautan sijasta sukellusveneen.

Meri- ja retkikajakeissa on kuivaa lastitilaa ainakin 100 litraa, usein lähes 200 litraa tai jopa enemmän. 200 litraa ilmaa kelluttaa 200 kiloa, joten huolellisesti suljetuilla vesitiiveillä lastitiloilla varustettu kajakki on kaatuneenakin erinomainen pelastuslautta. Sen kelluttavuus on jopa 10 kertaa parempi kuin minimivaatimukset täyttävän avokanootin tai kajakin. Kelluttavuus vastaa helposti kymmentä pelastusliiviä tai jopa kolmeakymmentä melontaliiviä.

Välilaipiottomissa yleiskajakeissa kelluttavuudesta huolehtivat usein umpisolumuoviset palkit, jotka täyttävät lähinnä vain minimivaatimukset. Kuten minimivaatimukset täyttävillä kanooteilla näilläkin on syytä pysytellä turvallisissa vesissä.

Yleiskajakkien kelluttavuutta voidaan parantaa erillisillä ilmapusseilla ja melontasäkeillä. Näiden kunto on helppo tarkastaa.

Koskikajakeissa käytetään rakenteellisina jäykisteinä pitkittäissuuntaisia umpisolumuovipalkkeja jotka toimivat myös kellukkeina. Lähes pakollisina lisäkellukkeina toimivat erilliset ilmapussit ja/tai melontasäkit.

Kaikki kellukkeet kaikissa kajakeissa ja kanooteissa on sijoitettava siten, että ne kelluttavat kaatuneen aluksen mahdollisimman suorassa. Esim. vedellä täyttynyt kajakki, jonka kaikki kellukkeet ovat toisessa päässä, on todella vaikeasti tyhjennettävissä. Toisaalta reilusti mitoitetuilla ja oikein sijoitetuilla kellukkeilla varustetun kajakin tyhjentäminen on pienen harjoittelun jälkeen yllättäväkin helppoa.

Kanootin tyhjennysvälineeksi minimissään riittää äyskäri, joki- ja koskireiteillä isommastakaan tyhjennysastiasta ei olisi haittaa. Tyhjennysvälineet tulee olla siten kiinnitetty, että ne toisaalta ovat helposti saatavissa eivätkä pääse karkaamaan ja että ne toisaalta eivät tarjoa melojalle kohtalokasta mahdollisuutta sotkeutua niihin kiinni.

Kajakin tyhjennysvälineeksi sopii kanootin tapaan äyskäri, jota käytetään lähinnä kaatuneen kajakin tyhjentämiseen. Loppuvedet saa mukavasti poistettua pesusienellä. Parhaiksi ovat osoittautuneet liitutaulun puhdistamiseen tarkoitetut ja laatoittajien käyttämät mallit. Tyhjennyspumppu on myös hyvä vaihtoehto, niitä saa sekä irrallisina että kajakkiin kiinteästi asennettuna.

Tartuntakahvat kanootin ja kajakin molemmissa päissä helpottavat aluksen käsittelyä sekä maalla että vedessä. Veteen joutuneelle melojalle ne tarjoavat pitävän otteen ja helpottavat aluksessa kiinnipysymistä ja siihen takaisin kipuamista. Tartuntakahvojen tulee olla sellaiset, että niistä saa helposti kiinni, mutta pääsee myös helposti irti. Kahva johon käsi voi jäädä jumiin saattaa olla todella vaarallinen.

Retki- ja merikajakeissa aluksen kannelta löytyy ns. kansiköysistä, joka entisestään parantaa kajakin käsiteltävyyttä vedessä ja helpottaa pelastus/pelastautumistoimia. Kansiköysistöä ei ole tarkoitettu kajakin kantamiseen. Käytä kantamiseen kahvoja tai kanna kajakki olkapäälläsi.

Luonnollisesti kanootin/kajakin tulee olla kaikilta osiltaan ehjä. Pienet ja mitättömän tuntuiset "rempat" voivat reissun päällä osoittautua isoksi riesaksi, pahimmillaan kohtalokkaiksi. Alalla on monenlaisia toimijoita, mutta jokainen asiantunteva kauppias ja vuokraaja auttaa Sinut turvallisesti melonnan alkuun. Jokainen tässä artikkelissa mainittuja turvallisuusasioita väheksyvä palveluntuottaja on nopeasti entinen sellainen ja voi hetkellisesti tarjota palveluitaan kohtuuttoman halvalla - ja kohtuuttoman vastuuttomasti. Jos saat kajakin/kanootin vuorokaudeksi reilusti alle kahdella kympillä, kannattaa olla erityisen tarkkana.

 

Lopuksi

Turvallinen melonta on jokaisen melojan asia. Asiantuntijoista on apua, mutta vastuun omasta turvallisuudestaan kantaa viimekädessä jokainen meloja itse. Tyhmiä kysymyksiä ei ole. Epävarmalla mielellä ei melomaan kannata lähteä. Melonta on hieno harrastus, jolla on hyvä maine. Pidetään se sellaisena ja nautitaan siitä turvallisesti!