Melontavarusteet: Kuntomelonta

Kuntomelonnalla tarkoitetaan meloen tapahtuvaa urheilusuoritusta. Se voi olla kiihkeää spurttailua tai tasaista maratonmaista tahkoamista. Joka tapauksessa syke nousee, tulee hiki ja kunto kasvaa.

Kuntomelonta on suhteellisen lyhytkestoista ja syke pysyy tasaisen korkealla. Keho tuottaa runsaasti lämpöä ja kosteutta, joten varusteiden tulee olla keveitä ja mieluusti hengittäviä. Toisaalta kuntomelojakin meloo säässä kuin säässä, joten varusteiden on annettava riittävä suoja säätä vastaan.

Yläosana käytetään kevyttä ja hyvin hengittävää anorakkia. Erilaisia säätöjä tai taskuja ei tarvita, vaan yksikertaisuus, keveys ja hyvä leikkaus ovat pääasia. Anorakin alla käytetään esim. urheilukerraston paitaa, tarvittaessa lisälämpönä mikrofleece väliasua.

Alaosaksi riittää lähes kaikilla keleillä kuin keleillä ohut neopreenishortsi. Tarvittaessa voi kokeilla pitkälahkeista shortsia tai yhdistää urheilukerraston ja lyhyet shortsit.

Jalkaan sopii hyvin kevyt neopreenitossu, joka pitää kantapään kuivana ja ehkäisee hiertymiä.

Kuntomelonnalla ymmärretään useimmiten sileällä vedellä tapahtuvaa vauhdikasta melontaa, mutta kuntoilla voi mainiosti myös virtaavassa vedessä. Virtaavan veden kuntomelonnaksi voitaisiin kutsua sellaista koskipuljausta, jossa suoritus on suhteellisen lyhytkestoinen, pääpaino on rasitustason pitämisessä tasainen korkeana ja melojalla on tasaisen hiki eikä suorituksen aikana pidetä niin pitkiä taukoja, että kylmä ehtisi yllättämään.

Virtaavan veden kuntomelonnassa varsuteilta edellytetään samoja ominaisuuksia kuin kuntomelonnassa yleensäkin. Lisäksi varusteiden on vastattava riittävällä tavalla koskimelonnan tuomiin haasteisiin.

Vaikka reippasti melottaessa on koskessakin kesäaikaan useimmiten lämmin, virtavan veden viilentävää vaikutusta ei saa aliarvioida. Niinpä ainakin keskikeho tulisi suojata hyvin, vaikka vain varmuuden vuoksikin. Lyhyhihainen mutta tiiveillä mansetetilla varustettu anorakki on hyvä vaihtoehto. Talvimelonnassa tietysti kuntomelontakin vaatii pitkähihaisen anorakin.

Alaosaan sopii hyvin pitkä tai lyhyt neopreesihousu sään ja oman mieltymyksen mukaan. Jalkaan kevyt neopreenitossu tai -sukka.

Käsineiksi kaikkeen kuntomelontaan sopii neopreenikäsine tai norsurukkanen mieltymysten mukaan. Etenkin avokäsin ja lyhythihaisella anorakilla melottaessa rannekkeet ovat erinomainen apu.

Ihanteellisessa tilanteessa kuntomelonta voidaan aloittaa lähes kotiovelta ja takaisin tultaessa märät ja hikiset kamppeet voi riisua suoraan pesuhuoneeseen. Usein kuitenkin joudutaan siirtymää autolla paikasta toiseen ja kuljettamaan myös melontavarusteita, jotaka takaisin tultaessa valuvat vettä ja hikeä ja usein vähän tuoksahtavatkin... Tällöin osaa antaa arvoa vesi- ja ilmatiiviille kassille, johon melontavarusteet voi pakata.

Kulkupelille kuntomeloja asettaa samoja vaatimuksia kuin muillekin varusteille, samoin melalle. Keveys, tehokkuus, hyötysuhde, ergonomia. Siinä avainsanoja. Joku vääräleuka on ehdottanyt, että eikös kuntomelontaan sopisi hyvin "mahdollisimman raskassoutuinen vene, raskas isolapainen mela ja hengittämättön turkishaalari" Kunto saattaisi näinkin nousta, jollei harrastus loppuisi lyhyeen.

Keskeinen osa kuntomelonnan nautintoa on oman melontatekniikan kehittyminen, melonnan vaivattomuus ja nopeus, kaikkien varusteiden moitteeton toiminen ja hyvä suoritus. Tuska ja itsensä piinaaminen ovat vain osa nautintoa.

 MelontavarusteetKoskimelontaRetkimelontaKuntomelontaYleistä